Brak informacji o poprzedniej stronie.
Zjawiska demograficzne od starożytności do współczesności
Sylabus zajęć
Okres
Semestr -1
|
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
|
Liczba punktów ECTS
|
Symbol EU dla zajęć/przedmiotu | Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: | Symbole EK dla kierunku studiów |
Efekt_01 | Wymienić i scharakteryzować okresy historyczne w dziejach ludzkości: od starożytności do współczesności. Przedstawić zmiany liczby ludności na świecie od starożytności do współczesności oraz omówić ich związek z rewolucją przemysłową, rozwojem medycyny i eksplozją demograficzną. | |
Efekt_02 | Scharakteryzować rozmieszczenie ludności na świecie i gęstość zaludnienia. | |
Efekt_03 | Opisać zmiany płodności od starożytności do współczesności, uwzględniając znane teorie płodności i czynniki wpływające na płodność. | |
Efekt_04 | Wymienić teorie umieralności i przedstawić zmiany poziomu umieralności dla różnych obszarów zamieszkania i różnych okresów historycznych. | |
Efekt_05 | Przedstawić teorię przejścia demograficznego oraz wymienić etapy przejścia demograficznego i jego główne przyczyny. | |
Efekt_06 | Wymienić i scharakteryzować przyczyny migracji od starożytności do współczesności. | |
Efekt_07 | Wymienić modele migracji i opisać prognozy migracyjne, a także wskazać wpływ procesów migracyjnych na dynamikę demograficzną populacji. |
Lp. | Treści programowe dla zajęć/przedmiotu | Symbol EU dla zajęć/przedmiotu |
1. |
Charakterystyka okresów historycznych w dziejach ludzkości: od starożytności do współczesności. Zmiany liczby ludności na świecie od starożytności do współczesności ze zwróceniem uwagi na takie wydarzenia jak: rewolucja przemysłowa, rozwój medycyny i eksplozja demograficzna. |
Efekt_01 |
2. |
Rozmieszczenie ludności na świecie, gęstość zaludnienia i prognozy demograficzne, w tym starzenie się ludzkości. |
Efekt_01, Efekt_02 |
3. |
Teorie płodności i czynniki wpływające na poziom płodności. Zmienność płodności od starożytności do współczesności. |
Efekt_01, Efekt_03 |
4. |
Teorie umieralności oraz zmiany poziomu umieralności od starożytności do współczesności. Czynniki ekologiczne i kulturowe wpływające na umieralność. |
Efekt_01, Efekt_04 |
5. |
Teoria przejścia demograficznego. Fazy przejścia demograficznego, główne przyczyny przejścia demograficznego i jego konsekwencje. |
Efekt_01, Efekt_03, Efekt_04, Efekt_05 |
6. |
Przyczyny migracji ludzkości od starożytności do współczesności. |
Efekt_06 |
7. |
Modele migracji i prognozowanie liczby ludności na świecie. Wpływ migracji na dynamikę liczby ludności na świecie. |
Efekt_06, Efekt_07 |
Metody i formy prowadzenia zajęć |
---|
Sposoby oceniania | Symbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EK_1 | EK_2 | EK_3 | EK_4 | EK_5 | EK_6 | EK_7 |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM | |
---|---|
bardzo dobry (bdb; 5,0): | |
dobry plus (+db; 4,5): | |
dobry (db; 4,0): | |
dostateczny plus (+dst; 3,5): | |
dostateczny (dst; 3,0): | |
niedostateczny (ndst; 2,0): |
Wydawnictwa książkowe
Forma aktywności | Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności | |
---|---|---|
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem | ||
Praca własna studenta: | ||
Przygotowanie do zajęć | ||
Czytanie wskazanej literatury | ||
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. | ||
Przygotowanie projektu | ||
Przygotowanie pracy semestralnej | ||
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia | ||
SUMA GODZIN | ||
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU |
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut