Brak informacji o poprzedniej stronie.

↰ powrót do programu studiów

Sylabusy w bazie:

Zjawiska demograficzne od starożytności do współczesności monograficzny| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - | - Biologia - praktyczny - II stopień - I i II st. magisterskich - |11402020-04-23 1
Zjawiska demograficzne od starożytności do współczesności [2021_2] monograficzny| - Biologia - praktyczny - II stopień - I - |22502021-04-22 1

wybrano: 2250


Zjawiska demograficzne od starożytności do współczesności

Sylabus zajęć

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
Wydział Biologii
Poziom studiów
Forma studiów
Profil studiów
Profil ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
-3
Języki wykładowe
Polski
Obligatoryjność
Monograficzny
Blok zajęciowy
Przedmioty nieprzypisane
Koordynator zajęć
dr hab. Grażyna Liczbińska, grazyna@amu.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr hab. Grażyna Liczbińska, grazyna@amu.edu.pl
Okres
Semestr -1
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
  • Zaliczenie z oceną
Liczba punktów ECTS

Cele kształcenia dla zajęć

1. Przekazanie wiedzy z zakresu zjawisk demograficznych w historii ludzkości: od starożytności do współczesności. 2. Przekazanie wiedzy o zmienności poziomu płodności i wymieralności populacji ludzkich w różnych okresach historycznych. 3. Przekazanie wiedzy o zmienności mierników płodności i wymieralności w zależności od czynników kulturowych i ekologicznych. 4. Przekazanie wiedzy o teorii przejścia demograficznego, jego fazach i przyczynach. 5. Przekazanie wiedzy o starzeniu demograficznym populacji i procesach migracyjnych.

Wymagania wstępne

brak wymagań wstępnych

Efekty uczenia się dla zajęć

Symbol EU dla zajęć/przedmiotuPo zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:Symbole EK dla kierunku studiów
Efekt_01Wymienić i scharakteryzować okresy historyczne w dziejach ludzkości: od starożytności do współczesności. Przedstawić zmiany liczby ludności na świecie od starożytności do współczesności oraz omówić ich związek z rewolucją przemysłową, rozwojem medycyny i eksplozją demograficzną.
Efekt_02Scharakteryzować rozmieszczenie ludności na świecie i gęstość zaludnienia.
Efekt_03Opisać zmiany płodności od starożytności do współczesności, uwzględniając znane teorie płodności i czynniki wpływające na płodność.
Efekt_04Wymienić teorie umieralności i przedstawić zmiany poziomu umieralności dla różnych obszarów zamieszkania i różnych okresów historycznych.
Efekt_05Przedstawić teorię przejścia demograficznego oraz wymienić etapy przejścia demograficznego i jego główne przyczyny.
Efekt_06Wymienić i scharakteryzować przyczyny migracji od starożytności do współczesności.
Efekt_07Wymienić modele migracji i opisać prognozy migracyjne, a także wskazać wpływ procesów migracyjnych na dynamikę demograficzną populacji.

Treści programowe

Lp. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu Symbol EU dla zajęć/przedmiotu
1.

Charakterystyka okresów historycznych w dziejach ludzkości: od starożytności do współczesności. Zmiany liczby ludności na świecie od starożytności do współczesności ze zwróceniem uwagi na takie wydarzenia jak: rewolucja przemysłowa, rozwój medycyny i eksplozja demograficzna.

Efekt_01
2.

Rozmieszczenie ludności na świecie, gęstość zaludnienia i prognozy demograficzne, w tym starzenie się ludzkości.

Efekt_01, Efekt_02
3.

Teorie płodności i czynniki wpływające na poziom płodności. Zmienność płodności od starożytności do współczesności.

Efekt_01, Efekt_03
4.

Teorie umieralności oraz zmiany poziomu umieralności od starożytności do współczesności. Czynniki ekologiczne i kulturowe wpływające na umieralność.

Efekt_01, Efekt_04
5.

Teoria przejścia demograficznego. Fazy przejścia demograficznego, główne przyczyny przejścia demograficznego i jego konsekwencje.

Efekt_01, Efekt_03, Efekt_04, Efekt_05
6.

Przyczyny migracji ludzkości od starożytności do współczesności.

Efekt_06
7.

Modele migracji i prognozowanie liczby ludności na świecie. Wpływ migracji na dynamikę liczby ludności na świecie.

Efekt_06, Efekt_07

Informacje dodatkowe

Metody i formy prowadzenia zajęć
Sposoby ocenianiaSymbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu
EK_1EK_2EK_3EK_4EK_5EK_6EK_7
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):

Literatura

Wydawnictwa książkowe

    1. Balicki A.: Analiza przeżycia i tablice wymieralności, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
    2. Kaniecki A.: Poznań. Dzieje miasta wodą pisane, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań, 2004
    3. Liczbińska G.: Umieralność i jej uwarunkowania wśród katolickiej i ewangelickiej ludności historycznego Poznania, Biblioteka Telgte, Poznań, 2009
    4. Okólski M.: Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie , Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 2005

Nakład pracy studenta i punkty ECTS

Forma aktywności Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem
Praca własna studenta:
Przygotowanie do zajęć
Czytanie wskazanej literatury
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.
Przygotowanie projektu
Przygotowanie pracy semestralnej
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia
SUMA GODZIN
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut